1993-95 Secrets, a gothic tale
[Secrets, une légende gothique]

Le château du Domaine
de Kerguéhennec, Bignan,
Brittany / Bretagne

Installation view
Vue d’installation

A series of eight gelatin silver prints, framed, conceived for an installation on the walls at the reception hall of the château at the Domaine de Kerguéhennec (Centre d’art contemporain), Bignan, Brittany.

Une série de huit épreuves à la gélatine argentique, encadrées, conçue pour une installation sur les murs boisés de la salle de réception du château du Domaine de Kerguéhennec (Centre d’art contemporain), Bignan, Bretagne.





Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Installation view
Vue d’installation

A series of eight gelatin silver prints, framed, conceived for an installation on the walls at the reception hall of the château at the Domaine de Kerguéhennec (Centre d’art contemporain), Bignan, Brittany.

Une série de huit épreuves à la gélatine argentique, encadrées, conçue pour une installation sur les murs boisés de la salle de réception du château du Domaine de Kerguéhennec (Centre d’art contemporain), Bignan, Bretagne.





Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Untitled / Sans titre, 1993

Unique gelatin silver print, unique print, framed

Épreuve à la gélatine argentique, tirage unique, encadrée

23.6 x 31.5 inches / pouces
(60 x 80 cm)




Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Installation view
Vue d’installation

A series of eight gelatin silver prints, framed, conceived for an installation on the walls at the reception hall of the château at the Domaine de Kerguéhennec (Centre d’art contemporain), Bignan, Brittany.

Une série de huit épreuves à la gélatine argentique, encadrées, conçue pour une installation sur les murs boisés de la salle de réception du château du Domaine de Kerguéhennec (Centre d’art contemporain), Bignan, Bretagne.





Collection :
FRAC Bretagne, Rennes, France

Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).

Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).

photo © Denys Zacharopoulos

Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).

Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).

photo © Denys Zacharopoulos

Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).5).

photo © Denys Zacharopoulos

Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.



Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, part of the ca. 80 photographs on display at the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

Depicted here is a sculpture by Elisabeth Ballet entitled Trait pour trait, 1993.

Épreuve à la gélatine argentique, tiré de la série des 80 photographies à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

L’image montre une sculpture d'Elisabeth Ballet intitulée Trait pour trait, 1993.



Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).

photo © Denys Zacharopoulos

Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, portrait of a fictive photographer, installed in the “head drawer” which contained the portrait, the image of a gravestone and a book, flanked to the left by a row of drawers with landscape photographs, and to the right by a row of drawers with images of the lake and water surfaces.

Épreuve à la gélatine argentique, portrait d’une photographe fictive, installé dans le premier tiroir avec l'image d'une pierre tombale et un livre, situé entre la rangée de tiroirs d'images de paysages (à la gauche) et la rangée d'images des eaux (à la droite).

Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, image of a gravestone, installed in the “head drawer” which also contained the portrait and a book, flanked to the left by a row of drawers with landscape photographs, and to the right by a row of drawers with images of the lake and water surfaces.

Épreuve à la gélatine argentique, image d'une pierre tombale, installée dans le premier tiroir avec le portrait d'une photographe et un livre, située entre la rangée de tiroirs d'images de paysages (à la gauche) et la rangée d'images des eaux (à la droite).

Untitled / Sans titre, 1993

Gelatin silver print, photograph of an unidentified painting, suggesting the photographer's entering the lake.

Épreuve à la gélatine argentique, photographie d'un tableau non identifié, suggérant l'entrée de la photographe dans le lac.

Aporia: a book of landscapes 1995

[Aporie, un livre de paysages] 1995

Artist’s book
324 pages, 287 photographs printed in duotone, produced in an edition of 1,000 by Oakville Galleries, (Ontario), 1995

Livre d’artiste
324 pages, 287 photographies
en double ton, édition tirée à 1000 exemplaires par Oakville Galleries, Oakville (Ontario), 1995

22.3 x 16.6 x 2.1 cm

Installation view
Vue d’installation

Work in situ in the library of the château at the Domaine de Kerguéhennec.

80 gelatin silver prints of varying dimensions: eight framed photographs, two box portfolios covered in grey linen, and two portfolio folders covered in blue linen, one book shown here as a preliminary dummy and eventually replaced by the book Aporia: a book of landscapes, 1995 (published by Oakville Galleries, Ontario).

Oeuvre in situ à la bibliothèque du château du Domaine de Kerguéhennec.

Près de 80 épreuves à la gélatine argentique de dimensions variées : huit photographies encadrées, deux portfolios (coffrets) recouvertes de lin gris, et deux portfolios recouvertes de lin bleu, un livre, ici montré comme une maquette préliminaire qui a été éventuellement remplacé par le livre Aporia: a book of landscapes, 1995 (publié par Oakville Galleries, Ontario).

photo © Denys Zacharopoulos

Statement / Démarche

 

SECRETS: A GOTHIC TALE
INSTALLATION AT THE CASTLE, DOMAINE DE KERGUÉHENNEC

The Domaine de Kerguéhennec is a contemporary sculpture park with galleries in the former stables, as well as in some of the rooms on the first floor of the castle. During my intervention, we could find in the six drawers of the castle's library the collected works of a women photographer who lived in the castle sometimes in the late 19th century. Known to have wandered the park, especially the area around the lake, obsessively taking pictures of the surrounding landscape, her mental health deteriorates slowly and eventually she drowns herself. Her decline is illustrated in the photographs placed in the drawers in portfolio cases and folders. As one moves from box to box, folder to folder, the photographs become progressively more abstract as they begin to focus exclusively on the surface of the water.

Abstraction, water and the mirroring effect of the water point to an allegorical reading of the photographs. The work is loaded with art historical references. What is mirrored in the water is the surrounding landscape. We ‘somehow’ know that the landscape is representative of the emotional state of mind of the protagonist. The mirror reinforces this reading. The protagonist's physical and mental confinement is described this way: physical, because the mirror reflects her space back to her and mentally, because we are not seeing her, we see a representation of another self. I am reminded of Freud's placing a framed mirror against the window of his studio, described by Beatriz Colomina. "The mirror (the psyche) is in the same plane as the window. The reflection is also a self-portrait projected onto the outside world," separating and yet fusing inside and outside world. "Psychoanalysis complicates this relationship between inner psyche and its exterior manifestations. The distinction between interior and exterior, subject and object is forever blurred."

We have been given, and in part we had already acquired, a code to decipher the inner and outer world of the work. As a viewer we have an additional choice to make, we can give over to the work and explore it from the inside, we can inhabit it and make it our own, or we can distance ourselves and analyze and deconstruct the work along the narrative suggested. The piece pursues a variety of ideas in the environment of an art institution, which is very remote and inaccessible, but where most of the collection consists of large sculptures installed in the park, interacting or rather interrupting the landscape. The more private and quiet contribution, housed inside, subverts ideas of collection, art and archive, it blurs the boundaries of the document and art work, fact and fiction, and is finally an allegorical way to create a monument, a commemorative event. The experience is "whole" again (experienced in its entirety), when in the contemplative act of viewing the photographs—the ritual of putting on gloves, permitting access to all material—one experiences a connection to another time, and another's reality, fictional or not. Some attempt has been made to reconstruct the aura, by bringing the distant past a little closer and by reconnecting the artwork with this past.

"The quest for memory is the search for one's history. (...) We should be aware of the difference between true memory, which has taken refuge in gestures and habits, in skills passed down (...), and memory transformed by its passage through history, which is nearly the opposite: voluntary and deliberate, (...); psychological, individual, and subjective.
Lieux de mémoire are simple and ambiguous, natural and artificial (...). Indeed, they are lieux in three senses of the word—material, symbolic and functional." (Pierre Nora)

The library at the Domaine de Kerguéhennec is a lieu de mémoire, as are the photographs. Both, photographs and place, are able to evoke a memory that only exists in our imagination, and it is clear that they exist only because of their capacity for metamorphosis, an endless recycling of their meaning.

(text from 1998 lecture)